Po velmi dlouhé covidové pauze opět v kině. A to v kině Světozor, na předpremiéře českého filmu. To se mi přihodilo minulý týden. Tím filmem byl biografický film o geniálním mystikovi z Malé Strany – Jiřím Arvédovi Smíchovském. Vojtěch Mašek (scénárista a režisér v jedné osobě) o této postavě řekl, že jej přitahovalo popsat život tohoto vychýleného člověka, který se shodou okolností ocitl ve vychýlené době… Tomu šílenství doby se však Arvéd odmítal poddat.. Nebo aspoň si myslel, že se mu nepoddává. Tak jako Faust, který žil v představě, že neslouží zlu, ale ono slouží jemu… Co je vlastně zlo? Je možno jej nějak racionálně definovat? Když na přelomu dvacátého století katolická i evangelická církev označovala homosexualitu jako ďábelskou úchylku, a státní aparát ji v tom šel na ruku, byla na straně dobra nebo zla? Tím že některé lidi (včetně Jiřího Arvéda Smíchovského) takto stigmatizovala, nevháněla je tímto ďáblu do náruče, místo aby je zachraňovala? Ano i toto téma se proplétá (jemně a nenápadně) celým příběhem tohoto nového českého filmu. Dobro, zlo, pravda, lež, láska, krása, život, smrt, křesťanský guru Ježíš, židovský Adonaj, bytosti andělské i ďábelské, to vše se ve filmu objevuje, mizí, problikává… Stejně jako tóny hudby Aid Kida a Jonatána Pastirčáka, které podtrhují odcizení a hledání v době, která umí tak krásně mluvit o modlách, které vypadají honosně na plakátech a ve filmech, ale jejich odvrácená strana je děsivá (pokud se člověk včas těchto model nezřekne). Kulty nacismu i komunismu se tu proto vidíme prolínat, vzájemně si podávat ruce a nebo se objímat… Film tímto vnitřním dialogem vystupuje z řady české kinematografické produkce a doufám, že zaujme důstojné místo v současné evropské kinematografii. Autoři tohoto filmu si postavili laťku velmi vysoko, ale soudím, že díky děsivě krásnému, ale i jemně smyslnému hereckému projevu Michala Kerna (v hlavní roli) a díky kameře Dušana Husára film funguje jako dlouho žádný, který vyšel z pera českého autora.
Arvéd, Mysteriózní drama, Česko, 2022, 120 minut.
Režie: Vojtěch Mašek
Scénář: Vojtěch Mašek a Jan Poláček
Kamera: Dušan Husár
Střih: Hedvika Hansalová
Hudba: Aid Kid a Jonatán Pastirčák
Hrají: Michal Kern, Saša Rašilov, Martin Pechlát, Ivana Uhlířová a další…
V kinech od 25. 8. 2022
Foto z předpremiéry 23. 8. 2022 v kině Světozor.
Text a foto: Petr Flíček