Blog | Petr Flíček

L.F. Céline: Skočná (malá recenze)

V neděli 24. 5. 2009 se konala v Meetfactory premiéra divadelní hry na motivy románu L. F. Célina - Skočná. Céline je považován za jednoho z největších fracouzských literátů minulého století. Jeho vzestup však zastavily jeho velmi silně rasisticky a fašisticky zabarvené názory. Tyto jsou silně patrné v jeho románech, ale hlavně v jeho pamfletech.

V pondělí, den po velkolepé premiéře, se rovněž v Meetfactory konala přednáška s diskuzí o životě a díle L.F. Célina. Přednášku, doplněnou dokumentárními filmy a fotografiemi měla Anna Karenina, která osobně navštívila místa, kde L.F. Céline žil a pracoval. Pro mne byla důležitá informace, že L. F. Céline na závěr svého života, v rozhovoru pro jednoho francouzského novináře, svých radikálních protižidovských názorů litoval. Pozdě, ale přece..

Takže v undergroundových prostorách Meetfactory zazněly fragmenty ze života intelektuála, který prchá z Francie do Dánska, aby se vyhnul poválečnému soudu za své profašistické postoje.

Jako první mě napadlo, jak je tato divadelní hra se svou nacionální a rasovou tematikou aktuální. Céline byl téměř posedlý strachem, že původní francouzskou kulturu vytlačí národy, které se sem nastěhují z Afriky a Asie (zvláště z Číny). Netřeba připomínat, jak je tato problematika "horká" a nedořešená i v naší současnosti. Pro Francii, Itálii, Holandsko a další evropské země je to téma, které politickým stranám pomáhá získávat křesla v evropském parlamentu, což znamená, že je to téma prostými občany ostře sledované. Otázkou je, zda nás tento problém posune směrem k nenávisti, a své kulturní i materiální bohatství ztratíme v pouličních bojích, nebo se o něj radši rozdělíme… Pokud o to ovšem bude zájem…

V této dělbě zkušeností je velmi důležitá kulturní interakce. A tu právě nabízí prostor Meetfactory různými kulturními programy, výstavami, besedami a původní divadelní tvorbou. Jako již zmíněná divadelní hra Skočná s výborným Karlem Dobrým (doktor Céline), Ivanou Uhlířovou (Célinovou ženou), Hálkou Třešňákovou a dalšími neokoukanými (ale o to zapálenějšími) herci a herečkami.

Hra probíhá jako rychlý sled obyčejných i silně nadsazených momentů prchajícího doktora Célina a jeho ženy. Hra nevysvětluje, jen konstatuje. Otvírá otázky, na které si divák musí odpovědět sám. Bude Célina litovat, že kvůli svým názorům musel žít ve vyhnanství? Nebo se pozastaví nad tím, že Francie nechala Célina v tichosti dožít alespoň v ústraní? Céline sice po svém poválečném, šestiletém dánském exilu žil na venkově (velmi skromně) a do společenského dění už se téměř nezapojoval, ale o to více pracoval (psal). Díky tomuto úsilí vznikl i román Skočná.

Více informací najdete na webu Meetfactory.cz
Repríza se koná 13. 6. ve 20.00 v Meetfactory.