Reklama
 
Blog | Petr Flíček

MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST NA TRATI PARDUBICE-CHOCEŇ 6. 8. 2022 – POHLEDEM CESTUJÍCÍHO

PRAHA – PARDUBICE 6:02-7:10
Vlak v sobotu ráno jsem v Praze na hlavním nádraží stihl tak tak, protože metro C mělo odstávku a tak jsem už cestou z Kobylis dvakrát přestupoval. Vlak EC 113 Silesia vyjel z Prahy asi s minutovým zpožděním. Plán byl: Praha hl. n. 6:02 – Ostrava Svinov 9:40. Do Pardubic jsme dojeli včas, ale hned po příjezdu nám vlakový rozhlas oznámil: „Kvůli mimořádné události na trati do Chocně budeme mít zpoždění asi 90 minut. Zpoždění se může změnit. Může se prodloužit nebo zkrátit.“ Rozhodl jsem se teda opustit vlak a něco si koupit na nádraží.

ČEKÁNÍ V PARDUBICÍCH 7:20-13:41
Skočil jsem si do nádražní haly, kde byl ještě docela klid. Zatím tedy ještě bez fronty jsem si koupil minerálku a nějaké čerstvé pečivo a vrátil se do vlaku. Koukl jsem na kus filmu a trochu se prospal. Pak jsem slyšel spolucestujícího, který telefonoval a řekl svému známému, že z Pardubic na Choceň do 12 hodin nic nepojede a že asi půjde na pivko někam do Pardubic. Vyšel jsem ven a informaci ověřil u průvodčího vlaku. Mluvili jsme i o příčině problému. Mysleli jsme si, že přičinou byla bouře. Podruhé jsem tedy opustil vlak. To už bylo kolem desáté hodiny. Stáli jsme tedy už asi tři hodiny. Tabule na pardubickém nádraží ukazovala vtipně zpoždění 180 minut. Což by mělo znamenat, že vlak každou chvíli vyjede. Hlášení slyšet nebyla, protože přímo pod tou tabulí pracovala parta se sbíječkami. Byli sice odděleni nějakou plachtou, ale slyšet byli dobře.

Zašel jsem se podívat do Hypermarketu Albert, kousek za nádražím a doplnil zásoby. Pak jsem se zase vrátil k vlaku, který byl prázdný a pan od vlakového občerstvení, který z kufírkem opouštěl zrušený vlak, informoval cestující o zrušení vlaku, který by měl být nahrazen „stopatnáckou“. Vydal jsem se ji tedy hledat. Zjistil jsem, že je to další vlak směrem na Polsko, ten má jet až do stanice Przemysl a jmenuje se Cracovia.

V nádražní hale bylo už tou dobou hodně plno. U každého okýnka českých drah byla fronta cca 15 lidí. Otevřeno bylo asi 5 přepážek. Přepážky ČD a RJ byly jedinými zdroji informací v hlavní hale. Hlášení nebylo téměř slyšet a z tabulí se lidé dozvěděli jen to, jak moc je jejich vlak zpožděný. Lidé se pak dotazovali průvodčích od vlaků, které stály na peróně a čekaly na odbavení. Ranní vlaky Pendolino a RJ se z Pardubic vrátily (asi prázdné) do Prahy.

Protože vlak 115 Cracovia nabíral také zpoždění a byl obsazen cestujícími z jiných vlaků, rozhodl jsem se koupit si radši jízdenku na Pendolino 507, odjezd z Pardubic 12:29, který měl podle tabule v hlavní hale ve 12:32 zpoždění jen krásných 20 minut.

PARDUBICE – JANOVIČKY 13:41-16:37
Do Pardubic dojelo Pendolino SC 507 ve 13:41, tedy se zpožděním 70 minut. Chvíli před ním odjely vlaky Cracovia a Valašský expres 125 a 127 (těsně za sebou). Naše Pendolino zastavilo kousek za Pardubicemi. Mysleli jsme, že čekáme až na nás vyjde volná kolej, ale když jsme stáli už asi dvě hodiny a předjelo nás asi šest vlaků, které jely původně za námi, znervózněl jsem já i moji spolucestující. Našel jsem si na webu SŽ mapu vlaků a pozoroval jak se k nám blíží osobní vlak Os 5013. Jedné spolucestující jsem pak řekl, že za chvíli nás dokonce předjede osobák. A za pár minut nás velmi slušnou rychlostí opravdu minul. To slyšela jiná spolucestující, která našla číslo na nějakou infolinku a zavolala tam. Tam ji řekli, že o nějakém problému SC 507 neví a že asi posádka vlaku neměla signál. A ta spolucestující (mladá učitelka) se jí slušně zeptala: „A jak to, že jsem se k vám dovolala já?“. Asi pět minut poté jsme se rozjeli. Jeli jsme ale jen kousek a čekali dalších 20 minut, pak se ozvalo ve vlakovém rozhlase: „Ještě budeme čekat 10 minut, pustíme dva protijedoucí vlaky, a pak pojedeme“. To se pak i stalo.

JANOVIČKY – OSTRAVA SVINOV 16:37-18:40
Do Ostravy jsme jeli už bez zdržení, jen v Polomi jsme zastavili na pět minut, a z protijedoucím vlakem jsme si vyměnili mašinfýru.

JAKÉ BYLY SKUTEČNÉ PŘÍČINY ZPOŽDĚNÍ?
Z diskuze na FB jsem se pak dozvěděl, že příčinou našeho čekání v Janovičkách (u Zámrsku) před Chocní bylo to, že náš strojvedoucí byl tzv. „na hodinách“ a čekal na vystřídání. Nový strojvedoucí prý ale uvízl v nějakém vlaku hodně za námi.

No a příčinou hlavního problému (stržené troleje) bylo prý pochybení nákladního vlaku při průjezdu úsekem, kde měl strojvedoucí stáhnout sběrač, na což byl ale upozorněn špatně viditelným návěstím. Byl tam tzv. beznapěťový úsek. Toto technologické řešení zrušila konečně SŽ asi včera (tj. několik dní po sobotní události a asi po třech podobných incidentech). Celý problém nevznikl tedy bouří, ale způsobila to pravděpobně špatně zvolená technologie SŽ a lidský faktor. Více o tomto problému najdete na webu zdopravy.cz (mají web i fb).

PÁR SLOV NA ZÁVĚR
V neděli jsem jel zpátky do Prahy. Tentokrát s RJ. Zpoždění bylo jen krásných 40 minut. Ale jiné vlaky myslím ten den ještě chytaly i vícehodinové zpoždění. Velmi děkuji paní průvodčí a milým spolucestujícím v sobotním SC 507 z Pardubic do Ostravy. Díky nim jsem domů nedojel naštvaný, ale jen unavený. Byl to můj osobní rekord na této trati. Praha-Ostrava 6:02 – 18:40. 12 hodin a 38 minut. Děkuji Správě Železnic za tuto zážitkovou jízdu. Kromě mě tam ale cestovaly rodiny s malými dětmi a velmi staří lidé. Pro ty to bylo nepříjemnější. Ale pro nás všechny byl hlavně nepříjemný ten pocit, že někde stojíme a nikdo se o nás nezajímá. Nerozumím jak mohl vlak Pendolino stát více než dvě hodiny bez povšimnutí dispečera? A pokud o tom věděl, jak si to odůvodnil? Nějakými předpisy? A pokud ano, ať to tedy lidem oznámí, že teď budeme dvě hodiny stát, protože pan strojvedoucí už vyčerpal limit hodin. Pak se teprve lidé začnou asi ptát na to, kdo vymýšlí ty předpisy a kdo tomu vlastně velí, kdo má jakou zodpovědnost a kdo organizuje práci posádek vlaků? Toto dvouhodinové zpoždění je asi v kompetenci ČD a ministerstva dopravy. Jak je ale možné aby porucha trolejí 1) vznikla – jedním přehlédnutím strojvedoucího a 2) aby byla odstraňována tak dlouho (od 6.45 do 13 hodin)? Mnoho lidí neví, že koleje a drážní budovy má pod sebou SŽ (Správa Železnic). Zodpovídá nejen za jejich využívání, ale i za informování cestujících. Proč někdo kompetentní nebyl na místě spadlých trolejí a neřekl, že je to vážná porucha a její odstranění bude trvat minimálně 4 hodiny? Proč nikdo nedával cestujícím na nádraží informace, tak jak se to děje třeba v pražské i ostravské MHD, když je nějaká mimořádná situace? Proč nebyla zavedena autobusová náhradní doprava mezi Pardubicemi a Českou Třebovou? SŽ na mě působí tak, že je to obrovský neprůhledný kolos, jehož smyslem je přinášet zisky určité skupině mě neznámých lidí, stojících v pozadí. Ne nezávidím jim ani trochu jejich krásné příjmy. Mrzí mě ale, že tak z vysoka pohrdají lidmi, kteří jim na ty zisky přispívají – svými zákazníky. Kniha Přísloví, 12. kapitola, verš 10: Spravedlivý cítí i s dobytčetem, ale srdce darebáků je bezcitné. (Překlad Bible pro 21. století).

Vlak Silesia je ten první nahoře. Příjezd v 7:13, stojí na 4. nástupišti a 1. koleji. Podle této tabule v 10:12 hod. by měl za minutu odjíždět. Ano, odjel, ale až za dvě hodiny zpátky na Prahu. Pravděpodobně prázdný.

Pardubice hlavní nádraží v pohledu od Hyparmarketu Albert nevypadá moc vábně. Snad to bude lepší po jeho rekonstrukci.

Hlavní informační tabule ve 12:32. Zčistajasna se tam na chvíli objevil ranní RJ se zpoždením 470 minut. Možná to byl první vlak, který projel nově zprovozněnou tratí Choceň-Pardubice.

Nádražní hala pardubického nádraží krátce po sobotním poledni. Myslím, že většina těch lidí plánovala být v tu dobu zcela jinde.

Otisk obrazovky z aplikace NaVlak ukazuje jaká situace byla kousek na východ – v České Třebové. Od 7 hodin tam všechno stálo. Vlaky s číslem nástupiště tam v té době asi fyzicky stály a čekaly.

Tady na této tabuli není vypsán ten vlak 115 Cracovia, i když v té době fyzicky stál na 4. nást. a 1. koleji.

Tady už EC 115 znovu je. Doufal jsem, že SC 507 jej předjede, ale moje sázka nevyšla… SC 507 dorazil do Ostravy až 90 minut po EC 115. A to přestože EC 115 vyrážel z Pardubic asi jen s 15minutovým náskokem. 🙂

Tady podle této tabule jsem očekával brzký příjezd SC 507. Měl přijet každou minutou. Jen nám ještě nenapsali na kterou kolej. 🙂 Vyrazil jsem jej proto očekávat na nástupiště. Na hlavní tabuli v nádražní hale totiž u něj krátce probliklo, že bude stát u třetího nástupiště.

Je 13:21 a právě vypravili přes tři hodiny čekající vlak na Luhačovice. Za chvilku odjely vlaky na Půchov a Przemysl.

Asi touto dobou vyjel vlak na Przemysl (Cracovia) EC 115 a za deset minut přijelo konečně Pendolino EC 507. To ale kousek za Pardubicemi zastavilo v Janovičkách a nechalo se předjet cca 6 vlaky. Včetně jednoho osobáčku 🙂

1) Toto jsou otisky z webu správy železnic. Ukazuje pozici vlaků. K vlaku SC 507, který už přes hodinu stál, se blíží osobáček Os 5013.

2) Tady je o 30 minut víc (15:29) a osobáček už je před námi :))

3) Cracovia už je před Hranicemi na Moravě a my (SC 507) asi teprve někde v České Třebové.

4. nástupiště. Vlevo EC 115 Cracovia a vpravo vlak na Luhačovice. Čas 13:18. Asi za deset minut konečně vyrazil směr Morava…

Příjezd SC 507 do Pardubic. Čas 13:41. Zpoždění 70 minut.

Je těsně před sedmou hodinou (večerní) a já jsem v Ostravě Svinově. Fotím si tabuli vlaků, ale SC 507 už tam není 🙂 Odfrčel na hlavní nádraží aby to zase otočil zpátky.

 

Toto jsem objevil v neděli ráno. Prej ideální film na sobotu… :))) Tento film se určitě nemohl točit v České republice.

Reklama